איך הפכתי מבחורה ביישנית ושקטה לשותפה פעילה ומשפיעה בהקמת קלאבהאוסים בארץ- כולל הקלאבהאוס בירושלים!

ראיון עם ריטה. 

השבוע ריטה מקלאבהאוס נצרת עלית ביקרה אותנו  בירושלים, נפגשנו איתה לשמוע ממנה על ההקמה של הקלאבהאוס שלנו, כיוון שהייתה בצוות ההיגוי וההקמה שלו:

אני ריטה בת 68 נולדתי בארגנטינה ,עליתי לארץ לפני מלחמת יום כיפור התחתנתי והתגרשתי.

הגעתי לקלאבהאוס נצרת עלית לפני 10 שנים, ב- 30 בנובמבר 2008 . הייתי מאוד שקטה , חצי שנה לא דיברתי מילה אבל כן באתי. רציתי ללמוד לכתוב מכתבים אז הזמינו אותי להצטרף לגפן שהייתה אז במשרדים והתחילו ללמד אותי איך לעשות הזמנות.  במשך הזמן יצא לי ללמוד קורס הכרת המחשב ואז לקחתי אחריות על עיצוב ועריכת העיתון, הייתי פעילה בעיתון של הקלאבהאוס 3 שנים.

בינתיים ניצלתי את ההזדמנות ללמוד ולמדתי במכללת עמק יזרעאל תקשורת חזותית ככלי להעברת מסר. עשיתי בתוך הקלאבהאוס קורס IMR- ניהול מחלה מהחלמה וקורס סינגור עצמי.  התחלתי ללמוד מדעי התנהגות ובמקביל עשיתי קורס צנש"ים- (צרכנים נותני שירות) דרך המכללה האקדמית בקרית אונו. 

היה לי בסדנא האחרונה במכללת האקדמית קריית אונו גם סדנה להפסקת תרופות .

ב-2010 קיבלנו אישור לפתוח עוד שני קלאבהאוסים בטבריה ובירושלים.

אני הייתי חלק מצוות ההיגוי. התחלנו בטבריה – חיפשנו אנשים שירצו להיות חברים , סיפרנו להם מה זה קלאבהאוס , ואז חיפשנו יחד מקום והתחלנו ללמד את הסטנדרטים. הם גם באו ללמוד אצלנו בנצרת עלית.

יחד עם החברים בצוות ההיגוי ראיינו מועמדים לניהול ולצוות במקום ובחרנו את אנשי הצוות שיעבדו בקלאבהאוס החדש.  כשהכל היה מוכן- הם התחילו לעבוד, בהתחלה במקום זמני ואחר כך במבנה קבוע.

אנחנו המשכנו, לעשות את אותו התהליך בירושלים.  רק שכאן היינו צריכים לשכנע גם מוסדות ממשלתיים שזה כדאי- שהקלאבהאוס הוא משהו מיוחד ושונה מכל מה שהם ראו עד היום.

הישיבות הראשונות היו במשרד הבריאות באגף סל שיקום.

היינו באים לירושלים 3 פעמים בשבוע, נפגשנו עם אנשי ביטוח לאומי , סל שיקום ומוסדות נוספים.

חיפשנו אנשים שירצו להיות חברים והם הצטרפו לישיבות ולכל ההחלטות . עשינו ישיבות ללמידת הקלאבהאוס והסטנדרטים  והסיבות להם.

התחלנו לחפש מבנה – חרשנו את כל ירושלים.

באחת מהנסיעות האלו, כשהתייאשנו כבר, החלטנו שלא נעזוב בלי מבנה.  לאחר עוד סיור במבנה לא מוצלח ולא מתאים, ברגע האחרון ממש, ב-8 בערב  המתווכת האחרונה הציעה להראות לנו עוד מקום באגריפס 10. בעל המבנה בים המלח אבל היא הציעה להראות לנו בכל מקרה את המקום .

כדי לראות איך הוא נראה מבפנים טיפסנו על המעקה והצצנו מהחלונות, המתווכת דיברה עם בעל הבית שהיה בדיוק בדרך חזרה מים המלח.

הלכנו לשתות קפה עד שחזר ובא לפתוח לנו את המקום. כשראינו את המבנה מבפנים התלהבנו- אפשר לומר שזאת הייתה אהבה ממבט ראשון.

 בעל המבנה היה ספרדי שגר באנגליה , דיברתי אתו ספרדית ואז יובל התחיל משא ומתן אתו וכולנו היינו בהתרגשות גדולה.

זה היה יום מושלם! גם מצאנו מקום מתאים וגם- קיבלנו טלפון שבישר לנו על תרומה גדולה מעבר למצופה שנקבל בקרוב.

כשיצאנו מירושלים, בדרך לצפון – היה כבר מאוחר ובאוטו כל השמחה התפרצה!!! צחקנו ושרנו יחד.

בהמשך- התחלנו לעשות ישיבות פה במבנה הקלאבהאוס ולחשוב יחד– המבנה היה חלל אחד גדול וריק – איך לחלק, איך יהיה נוח לעבודה, מה צריך לשפץ? כל זאת במקביל לראיונות למנהל/ת ואנשי צוות.

עשינו ראיונות יחד עם כרמלה מביטוח לאומי וחברי צוות ההיגוי. אחרי שבחרנו צוות , הדבר אחרון היה לבחור מנהל : בין השאר, הגיע גם מרסיו  – הוא היה בראיון מאוד מקצועי רציני ונוח והייתה לו הכרות עם מוסדות ואנשים.

אני אישית התלבטתי – כי הרגשתי  שבקשר עם מוסדות הוא יכול להיות מעולה אבל לא ידעתי איך יהיה עם חברים . גפן שכנעה אותי והחלטנו לנסות ואני שמחה לגלות שטעיתי.

הקלאבהאוס התפתח יותר ממה שציפיתי. הוא מתקדם בצורה מדהימה ונעים לראות את זה. כל כך רציתי שיהיו אפשרויות כמו הקלאבהאוס שלנו בנצרת עלית גם לעוד אנשים שייהנו מהמודל .

עדיין הייתי רוצה לראות עוד קלאבהאוסים בארץ- באר שבע , אשדוד, תל אביב.

מהניסיון שלך – מה את ממליצה לנו לשפר או לשנות או להמשיך לעשות : מה יעזור לנו להמשיך ולהשתפר?

הקלאבהאוס הוא מקום שמאפשר ,יש אפשרות לפתח רעיונות של כל אחד אם יש אנשים שמוכנים לתרום את עצמם לשיפור וקידום של הקלאבהאוס – לאפשר להם. הרבה פעמים מביאים רעיון שלא נראה לנו אך שווה לנסות – לדעת שלפחות ניסינו ….. זה עניין של כל החברים והצוות יחד.

הקלאבהאוס זה אנחנו ,שלנו וצריך להמשיך לנסות לקדם ולשפר. אני רואה שההשקעה והמאמץ שלי הצליחו.

רגלים של אנשים ובאמצע שולחן עם מפה אדומה תיעוד של משחק עם הרבה קלפים מפוזרים על הריצפה קלבהאוס ירושלים